Hotellet förstod inte problemet
Den försenade bröllopsresan till det fina hotellet i Turkiet blev en besvikelse. Oförståelsen för döttrarnas mjölkallergi förtog glädjen med att äntligen komma iväg till sol och bad vid Medelhavet.
Jag ammade ju Tuva och provade att utesluta mjölk ur min kost, men vi märkte ingen stor skillnad. Men när jag sedan började med mjölkprodukter igen blev hon mycket sämre, berättar Åsa Berglund.
När sedan lillasyster Tilda föddes två år senare var de redan från början uppmärksamma på problemet och kunde snart konstatera att även hon var allergisk mot mjölkprotein.
De vill ju vara som alla andra barn
Åsa och Tobias gifte sig i augusti 2010. Men någon bröllopsresa blev inte av då, Åsa var gravid med Tuva och sedan har två små flickor med krånglande magar tagit det mesta av föräldrarnas energi. Inför sommaren 2015 kände de sig redo att ge sig iväg på en sol och badsemester. Valet föll på Side i Turkiet och i januari bokades resan.
För att försäkra oss om att det skulle bli så bra som möjligt bokade vi ett femstjärnigt hotell med all inclusive. Vi bokade via Ticket resebyrå och researrangör var Detur. Jag nämnde mjölkallergin redan vid bokningen och jag fick hjälp av resebyrån med översättning till turkiska.
Åsa mejlade sedan direkt till hotellet för att förbereda dem och fick ett mycket vänligt svar, men som tyvärr visade att de inte förstod vad problemet var.
De svarade att de skulle köpa laktosfritt till oss, vilket förstås inte hjälper för Tuva och Tilda som är allergiska mot mjölkproteinet. Jag vände mig till Detur, men de hänvisade bara till hotellet. Jag ringde då direkt dit, men fick inga besked som lugnade mig.
Ingenting fungerade
Resan var dock bokad och familjen reste iväg för en veckas avkoppling i slutet av maj.
Tjejen i hotellreceptionen talade bra engelska och identifierade oss genast som familjen med mjölkallergi när vi checkade in. Det här blir bra, tänkte vi då.
Det skulle visa sig vara att ropa hej för tidigt. De kommande dagarna fungerade ingenting som de hade hoppats. Restaurangen verkade inte ha nåtts av någon information och ställde sig oförstående till problemet. På eftermiddagarna dukades det upp en stor glass- och kakbuffé. Där fanns ingenting som Tuva och Tilda kunde äta.
Tilda är för liten för att förstå, men Tuva såg ju hur de andra barnen kunde välja och vraka bland en massa olika glassmaker. Då är det inte roligt att bli erbjuden ett äpple. Tobias och jag kunde ju inte heller förse oss från buffén, det hade känts så orättvist mot barnen.
En klen tröst
De gjorde vad de kunde för att kompensera och hittade en affär bredvid hotellet med ett litet sortiment av godis, men det var en klen tröst jämfört med dignande dessert- och fikabord.
I samband med lunchen fanns alltid jordgubbar och melon, men när vi bad att de skulle ställa fram det även på eftermiddagen fick vi svaret att det inte gick, det serverades endast vid lunch.
Vi hade med oss gröt och eget smör, det blev räddningen när de inte kunde ordna några alternativ i restaurangen. Vi fick höra att sådana allergiproblem finns inte i Turkiet och därför finns inga specialprodukter att få tag på där.
Först fjärde dagen fick Åsa och Tobias prata med kökschefen och då kände de äntligen att de möttes av någon som förstod. Han tog sig tid att gå med dem till buffén och förklara vad de skulle kunna äta. En tysk turist ryckte hjälpsamt in som tolk.
Jag önskar att resebolaget hade förklarat mer innan att de inte kunde leva upp till önskemålen om allergianpassning, då hade vi bokat något annat. När vi klagade i efterhand blev vi hänvisade till information på deras hemsida om att de inte garanterar att hotellen kan tillhandahålla specialkost, men den informationen var väl dold.
Människor med matallergi är ju en stor grupp som borde vara lönsamt att rikta sig till, tycker Åsa. Vi vill gärna resa igen, men vi vill förstås inte riskera barnens hälsa.
Namn: Familjen Berglund; mamma Åsa, pappa Tobias, Tuva 4 ½ år och Tilda 2 ½ år
Bor: Ängelholm
Allergier: Båda barnen har mjölkproteinallergi