Scandic Hotels introducerar allergirum
Hotellkedjan Scandic lanserar nu en standard för allergivänliga rum i samtliga sina hotell. Det är ett led i kedjans tillgänglighetsarbete.
I städrutinen ingår att rengöring i så stor utsträckning som möjligt sker med enbart vatten och att det finns särskilda städredskap som enbart används i allergirummen.
Inom ett år
Den nya standarden är en del av Scandics tillgänglighetsstandard på 159 punkter.
– Vi ser att fler och fler gäster efterfrågar det vi gör inom tillgänglighet, och vi får en hel del förfrågningar om just allergianpassningar. Vi har också sett effekten av vår allergivänliga ”frukost för alla” och hur lyckat det blev. Målet är att alla våra hotell ska kunna erbjuda minst två allergivänliga rum inom ett år, säger Magnus Berglund, tillgänglighetsdirektör på Scandic.
Utbildning för personalen
Under våren släpper Scandic även en uppdaterad version av sin nätbaserade utbildning inom tillgänglighet, så kallad e-learning. Utbildningen togs ursprungligen fram för Scandics 18 000 medarbetare då det är en avgörande del i Scandics tillgänglighetserbjudande. Dessutom ligger utbildningen öppen på Scandics hemsida för alla som vill lära mer om hur man kan erbjuda service för personer med funktionsvariationer.
– Vi arbetar ständigt efter att finna lösningar för att göra våra hotell mer tillgängliga. Även om vi sedan tidigare har kunnat erbjuda våra gäster allergivänliga rum, är vi nu extra stolta över att detta är en del av vår tillgänglighetsstandard. E-learningen är flitigt använd av andra aktörer som vill bli bättre på hur man bemöter alla gäster, det är ett väldigt fint betyg, avslutar Magnus Berglund.
Scandic är det största hotellföretaget i Norden med mer än 280 hotell i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Tyskland och Polen.
Läs mer här.