Ruben fick en lyckad skolstart
Att lämna sitt barn till förskola och skola är svårt för många föräldrar till barn med astma eller allergi. Skräckexemplen i sociala medier är många, men det finns solskenshistorier också. Som berättelsen om Ruben Höglund i Linköping som ska börja tredje klass.
– Det är många saker. Jag minns inte alla, men om jag äter ägg måste jag åka ambulans, för då sväller halsen upp, säger han fundersamt.
Mamma och pappa får fylla i de allergier Ruben inte kommer på. Utöver ägg tål han inte heller mjölk, vete, råg, korn, dinkel, nötter, kalkon och pälsdjur. Det är en stor förbättring mot när han var liten. Då var han allergisk mot kokos, tomat, potatis, soja och havre också, berättar Moa. Att han tål soja nu har gjort matlagningen lättare, framför allt när det gäller såser och att äta glass. Utöver allergierna har Ruben dessutom mastocytos, vilket är en sällsynt mastcellssjukdom.
Eget minikök
Ruben går på en kommunal skola i Linköping med ungefär 500 elever. Skolan har eget kök, men Ruben förklarar att de också inrett ett eget “minikök” där bara mat till honom tillagas. Det består av en stekplatta på en köksbänk, redskap, och ett litet värmeskåp som bara används för Rubens mat. Maten är dessutom i största möjliga mån anpassad till det som de andra barnen äter, så om de exempelvis får pannkakor får även han det.
En faktor som hans föräldrar tror har varit en bidragande orsak till att skolan varit så bra på att hantera hans allergier är att det också finns särskoleklasser på skolan.
– De är vana vid att individanpassa, och inget har känts jobbigt utan alla har varit väldigt lösningsfokuserade. De har snarare sett det som en utmaning än ett problem, säger Rubens pappa Jacob. En annan sak som kan ha bidragit är också att skolsköterskan har jobbat på allergimottagning, vilket varit till stor hjälp, tillägger han.
Läkaren mötte kökschefen
Tidigare var Ruben väldigt rädd att råka få i sig ägg i matsalen, något som även oroade hans kompisar. Lösningen blev att skolan helt slutade att servera mat som innehåller ägg. För att inte riskera att Ruben blir allergisk gör eleverna inte pyssel med ägg- eller mjölkkartonger heller.
När Ruben började skolan hade föräldrarna ett möte med rektorn och lärarna, och de förklarade också för föräldrarna i klassen vad hans allergier innebär. När han gick i ettan träffade de och Rubens läkare även kökschefen för skolorna i Linköping. På så sätt har alla i omgivningen varit väl insatta i vad allergierna innebär, och när någon velat bjuda på glass har därför till exempel hela klassen fått isglassen Piggelin för att Ruben tål det. Och även vid andra tillfällen finns det alternativ till Ruben om de andra eleverna får något särskilt. Ibland skickar de med något hemifrån, om skolan hört av sig.
– Oftast finns det något alternativ till honom i skolan, men vi skickar med pepparkakor hemifrån, för det går inte att köpa, berättar Moa. En gång hade de glömt att ordna något åt dig, men då fick du tacochips i stället, påminner hon Ruben, som verkar tycka att det var en ganska bra lösning också.
Får äta-lista
I början var det lite oklart vilka allergier han hade. Sådant de inte hade testat ännu som riskerade att ge en reaktion ville de inte att han skulle äta i skolan förrän de visste om han tålde det. Därför gjorde de i början en lista över “tillåtna” födoämnen, utifrån olika kategorier som till exempel grönsaker och frukt.
– Alla skolor går nog inte med på det, eftersom man då utesluter mat som det inte finns läkarintyg på att man inte får äta, men för oss var det en väldigt bra lösning, säger Moa, och förklarar att de till exempel inte ville att han skulle äta sesam i skolan förrän de var säkra på att det var okej.
Föräldrarna har fortfarande ett möte med skolan i början av varje termin, och påminner inför särskilda tillfällen, till exempel inför jul.
– Vi får påminna ibland, säger Jacob. Det är inte konstigt, det är vårt ansvar, konstaterar han.
Familjen Höglunds tips
- Var öppen med allergierna: informera de som arbetar runt barnet och föräldrarna till övriga barn i klassen.
- Skapa en bra dialog med skolan
- Lyssna på skolan och var öppen för andra lösningar än de du själv kan komma på.
- Informera om vad kontaminering innebär.
- Tänk inte på allt som kan gå fel, utan på hur man kan lösa det.
- Be att få sätta upp en bild i personalrummet, så att även personal som inte jobbar med ditt barn vet vem det är om det får en reaktion.
- Be att få lämna till exempel hembakade bullar eller bröd som barnet tål i en frys på skolan, så att det alltid finns sådant barnet kan äta.
- Gör en lista med vad barnet faktiskt tål från olika kategorier, till exempel grönsaker, frukt etcetera.