Företag dåliga på att redovisa kemikalier
Konsumenterna får för lite information om skadliga kemikalier i produkter de köper. Bara 10 av 25 företag kunde svara på vad deras produkter innehåller, trots att det är en reglerad rättighet. Dessutom lämnade nio av företagen bristfälliga svar eller hänvisade till leverantörer och tillverkare.
– Det borde vara mycket bättre, här får många av företagen skärpa sig rejält. Detta handlar om konsumenters liv och hälsa. Att få veta vilka skadliga kemikalier som finns i en produkt är en självklar rättighet, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter.
Undersökningen har gjorts inom den europeiska paraplyorganisationen BEUC. Fokus har legat på kemikalier i matförpackningar, leksaker, datorer, möbler, kläder och andra vardagsprodukter. Enligt EU:s kemikalieförordning Reach har varje konsument rätt att inom 45 dagar få svar om en produkt innehåller någon av kemikalierna på den så kallade SVHC-listan (Substances of very high concern).
Vanlig privatperson
25 företag i vart och ett av de deltagande länderna fick frågor om tre produkter ur sitt sortiment. För att undersökningen skulle vara så lik verkligheten som möjligt kom breven från en vanlig privatperson, i annat fall bedömdes att företagen kunde ta särskild hänsyn till att de kom från en konsumentorganisation.
Sverige fick bättre resultat än de övriga åtta länderna i undersökningen, tillsammans med Tyskland och Österrike.
De svenska företag som svarade i tid och uppfyllde kraven var Biltema, BR Leksaker, Clas Ohlsson, Hemtex, Heppo, ICA Kvantum Skärholmen, Nicework, Smile, Stadium och Åhléns. De företag som inte svarade alls eller enbart bekräftade att brevet ankommit var Cykelringen, Barnens bokklubb, Springcykel, Ikea och Jysk.