Din makt som konsument
Kommer ni ihåg hur det såg ut i butikshyllorna förr? Bland annat var tandkrämstuberna förpackade i var sin kartong. En del av kunderna tyckte det var onödigt med den extra förpackningen. Dels gick det åt mer material och dels tog det plats i varutransporterna.
Medvetna konsumenter lämnade kartongen på hyllkanten och så småningom nådde budskapet tillverkarna: ”Vi gillar inte onödiga förpackningar”. Nu säljs alla tandkrämer utan kartong. Tuben har istället formgivits så att den kan stå på sin egen kork. Det kallar jag konsumentmakt.
Många företag vill veta vad vi kunder tycker. De vill att vi ska gilla deras produkter. Allergia har träffat ett par aktiva konsumenter som regelbundet kontaktar tillverkare för att de ska allergianpassa sina varor. Det är inte ovanligt att de får gehör.
En annan typ av konsumentpåverkan är de produkter som rekommenderas av Astma- och Allergiförbundet. Företagen vet att de säljer bättre med förbundets logga på paketen. De är villiga att anpassa sina produkter till förbundets krav för att få lov att märka dem. Som medlem i förbundet är du en del av den påverkan. Kundens makt är stor.
Medvetna konsumenter lämnade kartongen på hyllkanten och så småningom nådde budskapet tillverkarna: ”Vi gillar inte onödiga förpackningar”. Nu säljs alla tandkrämer utan kartong. Tuben har istället formgivits så att den kan stå på sin egen kork. Det kallar jag konsumentmakt.
Många företag vill veta vad vi kunder tycker. De vill att vi ska gilla deras produkter. Allergia har träffat ett par aktiva konsumenter som regelbundet kontaktar tillverkare för att de ska allergianpassa sina varor. Det är inte ovanligt att de får gehör.
En annan typ av konsumentpåverkan är de produkter som rekommenderas av Astma- och Allergiförbundet. Företagen vet att de säljer bättre med förbundets logga på paketen. De är villiga att anpassa sina produkter till förbundets krav för att få lov att märka dem. Som medlem i förbundet är du en del av den påverkan. Kundens makt är stor.