Bra om dofter

Det kan vara svårt och jobbigt att förklara för en oförstående medmänniska, serviceinrättning eller arbetsplats vad doftöverkänslighet är. Till sin hjälp har man numera en utmärkt informationsfolder som är framtagen av Nätverket för doft- och kemikalieöverkänsliga. Den förklarar på ett kortfattat och lättfattligt sätt vad det innebär att vara drabbad, vad som kan utlösa reaktioner […]

Doftande reklam

Doftsinnet är en direkt kanal till vårt innersta som utnyttjas allt mer av marknadsförare världen över. För att obemärkt vagga in oss i en känsla av trivsel sprider de dofter via ventilationssystemet på platser där vi kan tänkas köpa produkter eller tjänster. Enligt doftkonsulten Lars O Holmgren har till exempel alla stora internationella hotellkedjor redan […]

Doften ska få dig att spendera

Gör doften av kokos eller lindblommor oss mer benägna att öppna plånboken? Ja, faktiskt kan det vara så. Vår näsa är inte alltid en tillgång när vi ska göra affärer.